Casinon är relativt vanlig förekommande i böcker och filmer. Detta är speciellt sant i deckare och spionromaner men det är inte ovanligt att man får besöka ett casino även i andra böcker och filmer. Varför är detta?

Anledningen till att casinon är så vanligt förekommande i filmer och litteratur beror på så många har åsikter om spel och casinon. Vissa ser dem som en mystisk, spännande och romantisk plats, andra ser det som en skum, halvt kriminell plats. Författaren kan även till viss del styra hur läsaren skall tolka casinot genom hur de beskriver casinot. Eftersom casinon har varit något lite okänt och spännande så är de en plats som väcker starka känslor men som författaren fortfarande har stor kontroll över. Han (eller hon) kan använda det för att genera den atmosfär som scenen kräver.

Spiondrama

En författare som skriver ett manus till ett spiondrama kan t.ex. inkludera ett kapitel som utspelas i ett exklusivt casino i Europa eller Asien. Populära val är t.ex casinot i Monte Carlo, Monaco och casinot i Salzburg, Österrike. Casinos som dessa har länge haft en atmosfär som passar för spionromaner och läsare har nu börjat förknippa dessa casinon med lyx, spioner och det kalla kriget. Att dessa casinon har förekommit i James Bond och andra filmer har vidare bidragit till den association. Casinon har blivit ett enkelt sätt att bygga vidare på den atmosfär som andra spionromaner redan skapar.

casino bond

Brottsdrama eller deckare

En författare som vill skriva ett brottsdrama eller en deckare kan istället lägga in ett kapitel där huvudpersonen besöker ett sunkigt casino, kanske t.om. ett illegalt Casino. I detta fall ser läsaren genast ett ställe fullt med kriminella män och riggade spel. Om man verkligen vill förmedla känslan av att detta är tillhåll för kriminella gör man det till ett svart casino som drivs av ryssar.

Exklusiva casinon förknippas med lyx, men casinon av denna typ förknippas med brott. Att låta huvudpersonen besöka ett casino av denna typ är ett bra sätt att få läsaren att tro att huvudpersonen är i fara. Även om inget händer i casinot så kommer hjältens motpart kännas mer farlig eftersom huvudpersonen var tvungen att besöka ett läskigt casino för att försöka hitta den.

Återigen bygger författare vidare på idéer som redan är väl etablerade inom denna typ av litteratur och film. Att förlägga samma scen till en restaurang eller bar ger helt enkelt inte samma atmosfär.

casino rounders

Emotionellt drama

Om någon istället vill skriva en bok som skildrar en trasig person. Något med depression eller ett alkohol problem så är det enkelt att placera personen vid i ett casino som är sunkigt men legalt. Ett casino där den billiga spriten flödar. Ett casinobord i en vanlig sunkig bar fungerar också. Att placera personen vid ett casinobord är ofta mer effektfullt än att bara ha honom vid en bar. Vid casinobordet är personen ensam trots att det finns folk omkring honom och han försöker desperat finna en tillfredsställelse i spelet. En tillfredsställelse som han förmodligen inte kommer att hitta.

Anledning att casinon används så mycket i filmer är med andra ord att det kan användas för att stärka en lång rad känslor. De flesta av oss spenderar inte mycket tid i casinon vilket gör det lätt för författaren att skapa den känsla han vill.

casino ledsen

Online casinon

Online casinon förekommer än så länge relativt lite i litteraturen. Man kan dock se att det blir vanligare och det skulle inte förvåna mig om vi snart ser en svensk deckare där huvudpersonen hela tiden loggar in för att spela nätcasino på telefonen varje gång han har lite tid över. Svensk TV tycker om att avbilda poliser som trasiga personer och det är vinkel de inte har använt än.

Jag vet dock inte om online casinon någonsin kommer få samma känslomässiga laddning som vanliga casinon har och jag vet därför inte om de någonsin kommer bli lika vanliga i litteratur som landbaserade casinon är.